صرافی ها

صرافی‌های متمرکز یا غیرمتمرکز ؛ مسئله این است!

در این مقاله، درمورد صرافی‌های متمرکز (CEX) و غیر متمرکز  (DEX) بحث خواهیم کرد تا بفهمیم کدامیک بهتر است.

برای مبادله رمز ارزها، باید از صرافی‌های مخصوص آنها استفاده کنید. پس با دوگزینه اصلی روبرو هستید : صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز. اما قبل از شروع بحث در مورد صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز، ابتدا باید بفهمیم صرافی ارز دیجیتال چیست؟ صرافی‌ها مکانهایی هستند که شما می‌توانید رمز ارزها را خریداری یا بفروشید. هر صرافی کریپتو قوانین و مقررات منحصر به فردی دارد، اما همه آنها دسترسی به رایج ترین ارزهای دیجیتال را برای شما فراهم می‌کنند.

تفاوت‌های اصلی صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز

ایده اصلی به وجود آمدن ارزهای دیجیتال به علت عدم تمرکز شخص یا مرکزی بر روی آن بوده است. اما با سختی‌هایی که در ابتدای کار آن وجود داشت، به وجود آمدن صرافی‌ها متمرکز برای بقای آن لازم بود. در حال حاضر اما با اضافه شدن اطلاعات در این زمینه و پیدایش صرافی‌های غیرمتمرکز، بعضی افراد استفاده از صرافی‌های متمرکز را دیگر جایز نمی‌دانند. حالا به تفاوت‌های اصلی میان این دو صرافی ارزهای دیجیتال خواهیم پرداخت.

 

این موارد اصلی‌ترین تفاوت‌های میان این صرافی‌ها بود. پس به بررسی کامل آنها خواهیم پرداخت.

کنترل

در یک صرافی متمرکز ، بیشتر کنترل حساب شما در اختیار شخص ثالثی است که صرافی را اداره می‌کند. از طرف دیگر، در یک صرافی غیرمتمرکز، تمام کنترل حساب به عهده شما است. این یکی دیگر از دلایل برجسته محبوبیت صرافی‌های غیرمتمرکز است. اما این کار دلیل افزایش پیچیدگی چنین سیستم عامل‌هایی نیز است.

امنیت

صرافی‌های غیرمتمرکز امنیت بیشتری نسبت به صرافی‌های متمرکز دارند. خطر اصلی در معاملات با صرافی‌های متمرکز، هکرها هستند. آنها می‌توانند صرافی را که از کلیدهای خصوصی برای دسترسی به وجوه کاربران استفاده می‌کند هک کنند و شما می‌توانید تمام سپرده خود را از دست دهید. مواردی زیادی از این قبیل در گذشته رخ داده است و صرافی‌های متمرکز تلاش زیادی برای ایجاد امنیت بیشتر در برابر مشتری خود می‌کنند. در صرافی‌های غیرمتمرکز، خطر هک شدن و از دست دادن سرمایه‌های شخصی وجود ندارد. برای مقابله با مشکلات امنیتی، برخی از صرافی‌های متمرکز شروع به ارائه حساب‌های غیرمتمرکز به مشتریان خود کرده‌اند.

محبوبیت

در حال حاضر، صرافی‌های متمرکز از محبوبیت بیشتری نسبت به صرافی‌های غیرمتمرکز برخوردار هستند، زیرا ابتدا وارد بازار شدند و از قدمت بیشتری برخوردارند. با اینکه صرافی‌های غیرمتمرکز دارای مزایای زیادی نسبت به همتایان متمرکز خود در بحث کیف‌پول و حساب‌ها هستند، اما از لحاظ محبوبیت بسیار عقب مانده‌اند. شاید به این دلیل که صرافی‌های متمرکز زیرساخت و نقدینگی بهتری را ارائه می‌دهند.

با این وجود، با ورود صرافی‌های غیرمتمرکز بیشتر به بازار، محبوبیت آنها نیز به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. حتی بسیاری از صرافی‌های متمرکز بازار هم در صدد ساخت نمونه غیرمتمرکز خود هستند که برای مثال می‌توان به صرافی غیرمتمرکز بایننس اشاره کرد.

کارمزد

صرافی‌های متمرکز هزینه خدمات خود را برای کاربران خود تحمیل می‌کنند. البته این کارمزدها از یک ارائه دهنده به ارائه دهنده دیگر با توجه به ویژگی های ارائه شده متفاوت است. صرافی‌های غیرمتمرکز برای مطابقت سفارشات در بلاکچین یا کارمزد صفر دارند یا کارمزدهای بسیار کمی دارند.

امکانات

از نظر امکانات، صرافی‌های متمرکز نسبت به صرافی‌های غیرمتمرکز برتری دارند. برای ترید بهتر می‌توانید معاملات مارجین را انجام دهید، از ابزارهای مدیریت و از چندین نوع سفارش پیشرفته استفاده کنید. صرافی‌های غیرمتمرکز، انواع کاملاً محدودی از سفارشات را دارند و معاملات مارجین را به مشتریان خود ارائه نمی‌دهند. شاید وقتی پلتفرم‌های غیرمتمرکز پیشرفته‌تری وارد بازار شوند، ممکن است ویژگی‌های بهتری ارائه دهند.

قوانین و مقررات

صرافی‌های متمرکز نسبت به صرافی‌های غیرمتمرکز، از قوانین سفت و سخت‌تری برخوردار هستند. زیرا پلتفرم‌های متمرکز به مجوز نیاز دارند و باید به قوانین مرجع نظارتی محلی منطقه خود پایبند باشند. در مقابل صرافی‌های غیرمتمرکز مقررات خاصی ندارند زیرا انجام این کار به لطف بلاکچین توزیع شده بسیار دشوار است. به این معنی که اگر حتی دولت آن را ممنوع کند، هنوز هم می‌تواند در آن مناطق فعالیت کند.

نقدینگی

با توجه به میزان کاربران، صرافی‌های متمرکز دارای نقدینگی به مراتب بیشتری از همتای غیرمتمرکز خود دارند. بنابراین اگر یک دارایی مورد تقاضا باشد، کاربران مختلف متناسب با آن، آن را خریداری یا می‌فروشند. علاوه بر این، این بازار سازها هم، نقدینگی بیشتری به این سیستم عامل اضافه می‌کنند. یکی از دلایلی که سیستم عامل‌های غیرمتمرکز به اندازه سیستم عامل‌های متمرکز نقدینگی ندارند این است که تطبیق سفارش در آنها زمان‌بر است. دلیل برجسته دیگر هم محبوبیت کمتر آنهاست.

سرعت

سیستم عامل‌های غیرمتمرکز کندتر از سیستم‌های متمرکز هستند. طبق یک تجزیه و تحلیل، صرافی‌های متمرکز برای انجام سفارشات به طور متوسط به ۱۰ میلی ثانیه زمان نیاز دارند در حالی که برای صرافی‌های غیرمتمرکز حداقل ۱۵ ثانیه زمان لازم است تا سفارش تطبیق داده شده و مبادله انجام شود. علاوه بر این، انجام یک سفارش غیرمعمول ممکن است تا یک دقیقه نیز طول بکشد، که در مقایسه با پلتفرم‌های متمرکز، زمان قابل توجهی است.

تفاوت‌های صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز از لحاظ حجم معاملات

شاید اگر تفاوت حجم معاملات را در تا قبل از ورود دیفای می‌خواستید مقایسه کنید، تفاوت آنقدر زیاد بود که کل حجم صرافی‌های غیرمتمرکز با هم نیز عدد بسیار کوچکی در مقایسه با صرافی‌های متمرکز بودند. اما به وجود آمدن فضای امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای این معادلات را برهم زد. براساس آخرین گزارش جمع‌شده در سایت CoinGecko، صرافی‌های غیرمتمرکز بر اساس حجم معاملات خود در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ از صرافی‌های متمرکز پیشی گرفتند. گزارش CoinGecko خاطرنشان کرد که صرافی‌های غیرمتمرکز رشد گسترده‌ای در حجم معاملات داشته‌اند که منجر به کاهش سهم بازار صرافی‌های متمرکز (CEX) شده است.

بر اساس داده های ارائه شده ، ۸۸٪ افزایش در بخش دیفای رخ داده است که در نتیجه آن ۱۵۵ میلیارد دلار در کل حجم معاملات انجام شده است. در دو ماه آگوست و سپتامبر اوج دوره‌ی افزایش حجم صرافی‌های متمرکز بود که این حجم از ۳.۸ میلیارد دلار در جولای به ۳۰ میلیارد دلار در سپتامبر رسید.  این به دلیل افزایش آگاهی در بخش دیفای بود که در نتیجه آن رشد صرافی‌های متمرکز در ماه سپتامبر کاهش یافت.

با وجود این، صرافی‌های متمرکز هنوز هم حجم عمده‌ای از معاملات را با ۹۴ درصد سهم بازار در اختیار دارند، اما با این وجود رشد صرافی‌های غیرمتمرکز چشمگیر بوده است. همانطور که در نمودار زیر می‌توانید مشاهده کنید حجم معاملات صرافی‌های غیرمتمرکز از کمتر از یک درصد در ابتدای سال به بیش از ۶ درصد رسیده است.

Uniswap پرکاربردترین صرافی‌ غیرمتمرکز در این دوره است و تقریبا ۶۹ درصد حجم معاملات در صرافی‌های غیرمتمرکز را در اختیار دارد و بعد از آن صرافی Curve با ۱۶ درصد قرار دارد. از طریق نمودار زیر می‌توانید میزان سهم سایر صرافی‌های غیر متمرکز را مشاهده کنید.

در میان صرافی‌های متمرکز، بایننس (Binance) بیشترین سهم بازار را داشت و تقریباً ۶۵ درصد از حجم کل معاملات در ماه را تشکیل می‌داد، و به دنبال آن Coinbase با ۱۱.۲ درصد، کراکن با ۴.۸ درصد قرار دارند. در نمودار زیر می‌توانید سهم حجم بازار تمامی صرافی‌های متمرکز را مشاهده کنید.

رشد صرافی ‌های غیرمتمرکز برای اکوسیستم کریپتو عالی است و پتانسیل‌های فناوری بلاک چین را در بخش مالی نشان می‌دهد. 

سوال اصلی اما  اکنون این است که آیا این افزایش اخیر رشد صرافی‌های غیرمتمرکز واقعاً آغاز یک تغییر است؟ به نظر می‌رسد برای کاربران این پروتکل‌ها چنین باشد ، اما باید دید که در آینده این صرافی‌ها چقدر می‌توانند از سهم شریکان متمرکز خود را بدست آورند.

مزایای صرافی‌های‌ متمرکز و غیرمتمرکز

بعد از بررسی تفاوت‌های این دو نوع صرافی، حالا می‌خواهیم به نکات قوت هرکدام از آنها به صورت مجزا بپردازیم.

صرافی ‌های متمرکز

مهمترین نکات قوت این نوع صرافی عبارتند از :

  • نقدینگی : نقدینگی در صرافی‌ های متمرکز به طور معمول بسیار بهتر از نقدینگی در صرافی‌های غیرمتمرکز است. نقدینگی به دلایل زیادی مهم است، یکی از این موارد این است که آن صرافی را کمتر در معرض دستکاری بازار قرار می‌دهد. زیرا شخصی که قصد دارد قیمت یک ارز پیجیتال را با ثبت سفارش‌های جعلی دستکاری کند، در انجام این کار در صرافی با نقدینگی بالا مشکل بیشتری نسبت به صرافی با نقدینگی کم خواهد داشت.
  • امکان تبدیل ارزهای دیجیتال به ارزهای فیات : بسیاری از صرافی‌های متمرکز (و نه همه) معاملات فیات به رمز ارزها را ارائه می‌دهند. این بدان معنی است که شما می توانید “پول واقعی” را به صرافی واریز کنید و سپس ارزهای دیجیتال را با آن پول خریداری کنید. در صرافی‌های غیرمتمرکز معمولا، این امکان پذیر نیست.
  • امکان بازگرداندن اطلاعات : در صرافی ‌های متمرکز، اگر رمز ورود خود را گم کنید می‌توانید وجوه خود را از صرافی بازیابی کنید. اساساً همه صرافی‌های متمرکز دارای مراحل امنیتی هستند که امکان بازیابی رمز عبور خود را فقط با نشان دادن کپی گذرنامه یا ارائه اطلاعات تأیید کننده دیگر برای شما فراهم می‌کند.
  • امکان ذخیره کردن ارزهای دیجیتال : صرافی ‌های متمرکز دارایی‌های شما را برای شما ذخیره می‌کند. این در واقع تفاوت اصلی بین صرافی متمرکز و صرافی‌ غیرمتمرکز است. با این حال مردم در مورد اینکه آیا این یک مزیت یا یک ضرر است بحث دارند.

صرافی ‌های غیرمتمرکز

بسیاری از مردم استدلال می‌کنند که صرافی‌های متمرکز در تضاد با تفکر Satoshi Nakamoto خالق بیت کوین است. و اینکه صرافی‌ های غیرمتمرکز با دیدگاه Satoshi Nakamoto  در مورد یک سیستم همتا به همتا قابل اعتماد مطابقت دارد، به رشد صرافی ‌های غیرمتمرکز دامن زده است. حال به بررسی نکات قوت این صرافی‌ها می‌پردازیم.

  • هک کردن آنها غیرممکن است : به خاطر وجود نداشتن سرورهای اینگونه صرافی‌ها، هک کردن آنها را غیر ممکن می‌کند که این برخلاف صرافی‌های متمرکزی است که تقریبا هر ماه خبر از یک هک جدید در آنها به گوش می‌رسد. و امکان از دست دادن دارایی‌های کاربران در آنها بسیار بالا است.
  • ناشناس بودن : برای کار با صرافی‌ها متمرکز معمولا شما باید اطلاعات بسیار زیادی در اختیار صرافی قرار دهید که این کار معمولاً برای رعایت قوانین ضد پولشویی کشوری است که صرافی در آن مستقر است. اما در صرافی‌های غیرمتمرکز هویت شما کاملا ناشناس باقی می‌ماند.
  • کارمزدهای کمتر: اگر نگاهی به معروفترین صرافی‌های غیرمتمرکز دنیا بی‌اندازید، متوسط کارمزد در آنها حدود ۵۰ درصد از صرافی‌های متمرکز کمتر است. که این می‌تواند یکی از مهمترین مزیت‌های استفاده از این نوع صرافی‌ها باشد.

انواع مختلف صرافی‌های غیرمتمرکز

حالا که کمی با صرافی ‌های غیرمتمرکز آشنا شدید و تفاوت آن را با نمونه متمرکز دانستید، می‌خواهیم به بررسی دقیق‌تری از این نوع صرافی بپردازیم.  با وجود اینکه این نوع صرافی‌ها مزایای و معایب نسبتا مشترکی دارند اما، صرافی ‌های غیرمتمرکز موجود کاملاً متنوع هستند.پس در ادامه محبوب‌ترین و امیدوار‌کننده‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز را بررسی خواهیم کرد و مزایا و مشکلات هر یک را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

صرافی‌های غیرمتمرکزی که به طور کامل غیرمتمرکز نیستند

بسیاری از تلاش‌های اولیه در ساخت صرافی ‌های غیرمتمرکز واقعاً غیرمتمرکز نبوده و یا از یک سرور متمرکز یا شخص ثالث قابل اعتماد برای سفارش و تطبیق استفاده می‌کردند. از این مدل صرافی می‌توان به IDEX، DDEX، 0x، Airswap، Oasis و سایر موارد اشاره کرد. اگرچه بازارهای EtherDelta و Paradigm غیرمتمرکزتر بودند، اما آنها نیز دارای چندین نقص امنیتی عمده و ضعف برنامه‌ای هستند که رشد و ماندگاری طولانی مدت آنها را با مشکل روبرو می‌کنند. با این حال همین تلاش‌های اولیه اینگونه صرافی‌ها بود که باعث به وجود آمدن صرافی‌های کاملا غیرمتمرکز حال حاضر شده است.

صرافی‌ های غیرمتمرکز به صورت استخر نقدینگی

Uniswap، SushiSwap و Mooniswap از بزرگترین صرافی ‌های غیرمتمرکز هستند که از به صورت استخر نقدینگی کار می‌کنند و طی چند ماه گذشته برای تسلط بر بازار با یکدیگر مبارزه می‌کنند. این استخرهای نقدینگی جایگزین کتاب‌های سفارش برای ارائه نقدینگی در این سیستم‌عامل‌ها هستند. در امور مالی، از دفترچه سفارشات برای بدست آوردن قیمت دارایی یا مطابقت خریداران با فروشندگان استفاده می‌شود. اما تا به امروز، محصولات دیفای از کتاب سفارشات تا حد زیادی اجتناب کرده‌اند. زیرا شبکه اتریوم برای پشتیبانی از آنها بسیار کند و بسیار پرهزینه نشان داده است. از این رو اینگونه صرافی‌ها با استفاده از قوانین زیر نقدینگی را به وجود می‌آورند

  • نقدینگی را نمی‌توان یک طرفه تأمین کرد. نقدینگی باید برای هر دو طرف مبادله تأمین شود
  • قیمت‌ها را نمی‌توان تعیین کرد، قیمت فعلی بازار گزینه‌ای است که می‌تواند در هر لحظه تغییر کند
  • حجم دارایی را نمی‌توان بدون اینکه نیازی به پشتوانه آن حجم باشد انتخاب کرد

استفاده از دفتر سفارش

چند پروژه در صحنه ظاهر شده است که این ایده را که نمی‌توان کتابهای سفارش را به صورت غیرمتمرکز اداره کرد، رد می‌کنند. دو پروژه اصلی در این طرح Serum و Injective Protocol هستند. نودهای زنجیره‌های سرم و Injective میزبان یک دفترچه سفارش غیر‌متمرکز و مقاوم در برابر سانسور هستند که دستورالعمل های ذخیره سازی و بازپرداخت معاملات را ذخیره می‌کند. این روش جدید استفاده از کتاب سفارش، این باور غلط را که کتاب‌های سفارش نمی‌توانند به طور موثر در بلاک چین رخ دهند را بی‌اعتبار می‌کند. این کتاب‌های سفارش علاوه بر جلوگیری از محدودیت های موجود در بازارسازهای اتوماتیک، در مقایسه با استراتژی‌های آنها نیز سریعتر و ارزان‌تر هستند.

آیا نوع دیگری از صرافی ‌ها نیز وجود دارد؟

در حالی که بیشتر کاربران صرافی ‌ها را به دو قسمت متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می‌کنند. اما انواع دیگری از صرافی‌ها نیز وجود دارد. در ادامه به معرفی برخی آنها و همچنین بررسی نقات ضعف و قوت آنها خواهیم پرداخت.

صرافی ‌های بروکر (Broker)

شاید تنها صرافی بروکر که در حال حاضر مشغول به کار است و می‌توان آن را مهم در نظر گرفت، Coinbase باشد. البته این صرافی را می‌توان یک صرافی متمرکز نیز حساب کرد. اما یک تفاوت مهم وجود دارد: این صرافی کاملاً مطابق با تمام مقررات ایالات متحده و هر کشور دیگری است که در آن فعالیت می‌کند. هیچ صرافی متمرکز دیگری از این نوع مجوز برخوردار نیست. به همین دلیل هر شهروند ایالات متحده می‌تواند بدون محدودیت از آن استفاده کند.

نقاط قوت

  • دارای کاملترین قوانین است و امکان از دست رفتن بودجه کاربران در آن نسبت به نمونه‌‌های متمرکز دیگر کمتر است. اخذ اینگونه مجوز فرایند پیچیده ای دارد، بنابراین هیچ راهی وجود ندارد که آنها بتوانند فعالیت‌های جعلی را انجام دهند و ناپدید شوند.
  • دارای امنیت عالی. Coinbase حتی خدمات متصدی را نیز به موسسات ارائه می‌دهد. همچنین تمامی منابع مالی، در کیف‌پول‌های سرد ذخیره می شود.
  • دارای یک برنامه موبایلی بسیار ساده و سازگار با تمامی کاربران

نقاط ضعف

  • همچنان متمرکز است، بنابراین شما توکن‌های خود را کنترل نمی‌کنید. بیشتر موارد منفی صرافی ‌های متمرکز در اینجا نیز اعمال می شود.
  • کلیه اطلاعات وجوه شما را برای بازرس مالیاتی ارسال می‌کند. شما ملزم به پرداخت مالیات برای تمام سود خود هستید
  • در بسیاری از کشورها فعالیت نمی‌کند
  • فقط هشت دارایی کریپتو برای ترید در دسترس است

صرافی ‌های با تبادل فوری (Instant)

در حال حاضر تعداد کمی صرافی محبوب از این نوع وجود دارد که مهتمرن آنها Shapeshift، Godex و Changelly هستند. این نوع پلتفرم راهی ساده برای مبادله هر ارز دیجیتال با ارز دیجیتال دیگر است. اما تفاوت آن با صرافی‌ های دیگر چیست؟ شما در اینجا با یک شخص دیگر ترید نمی‌کنید، بلکه فقط با خود سرویس مبادله می‌کنید. این پلتفرم‌ها دارای یک استخر بزرگ از رمزارزها است که امکان تبادل فوری، سریع و ساده را فراهم می‌کند. البته نرخ کارمزدها در این نوع صرافی از صرافی‌های دیگر بیشتر است.

نقاط قوت

  • سریع و فوری است. نیازی به انتظار برای پر شدن سفارش نیست. حتی نیازی به انتظار برای برداشت نیست.
  • نیازی به نگه داشتن وجوه کاربران خود ندارد
  • کوین‌ها و توکن‌های زیادی دارد، Shapeshift بیش از پنجاه رمز ارز مختلف و Godex بیش از ۱۰۲ رمز ارز ارائه می‌دهد.

نقاط ضعف

  • قیمت ارزها بسیار بالاتر از صرافی‌های متمرکز معمولی است.
  • بعضی اوقات جفت‌های خاصی در دسترس نیست. زیرا آن کوین یا توکن خاص تمام می‌شود و کاربران باید منتظر بمانند تا این کوین‌ها دوباره پر شوند
  • حجم نقدینگی در آن کم است و امکان ترید میلیونی در آن برای خریداران بزرگ وجود ندارد

صرافی ‌های هیبرید (Hybrid)

منظور ما از “هیبرید” ترکیبی از امنیت صرافی‌های غیرمتمرکز و قابلیت استفاده از صرافی ‌های متمرکز است. و این از بسیاری جهات قابل دستیابی است. به عنوان مثال، یک صرافی می‌تواند سفارشات کاربران خود را خارج از زنجیره مطابقت داده و باقی‌مانده حساب آنها را بلافاصله پس از ارسال معامله به بلاکچین به روز کند. یا می‌تواند یک سیستم امنیتی با کیفیت بالا فراهم کند که با امنیت صرافی‌های غیرمتمرکز مطابقت داشته باشد. بنابراین وجوه کاربر می‌تواند به همان اندازه که در کیف پول خودشان است، ایمن باشد. از جمله این صرافی‌ها می‌توان EXMO ، CEX و Bitstamp را نام برد. برای کسانی که می خواهند از طریق صرافی هیبرید تجارت کنند، Bitstamp حجم و نقدینگی بسیار بالایی دارد.

نقاط قوت

  • امنیت بالا. همه وجوه در کیف‌پول‌های سرد ذخیره می‌شوند، حتی در شرایط فرضی که صرافی هک شود از منابع مالی کاربران محافظت می‌شود.
  • احراز هویت دو مرحله‌ای برای همه کاربران در دسترس است
  • این نوع صرافی‌ها هرگز به راحتی هک نمی‌شوند. در طی پنج سال، فقط Bitstamp از طریق مهندسی اجتماعی به وسیله کارمندان خود هک شد و مشتریان بلافاصله دارایی‌ها خود را پس گرفتند.
  • امکان استفاده و برداشت ارزهای فیات در آنها وجود دارد
  • محافظت در برابر حملات DDOS

نقاط ضعف

  • حجم معاملات در آن، جایی بین صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز است از این رو مناسب برای استفاده نهنگ‌ها نیست

نتیجه‌گیری

انواع صرافی‌های رمزارزها همانطور که مشاهده کردید متفاوت هستند و هرکدام مزایا و معایب خاص خود را ارائه می‌دهند. برای انتخاب صرافی برخی از افراد مایل هستند ناشناس باشند و ارزهای خود را از طریق صرافی‌های غیرمتمرکز مبادله کنند. در حالی که دیگران به صرافی‌های متمرکز اعتماد ندارند و می خواهند سکه‌های خود را کنترل کنند. اما برخی از افراد استفاده از  محبوب ترین صرافی ‌ها مانند بایننس (Binance) را انتخاب می‌کنند. گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد، اما به یاد داشته باشید که یک انتخاب اشتباه گاهی ممکن است منجر به از دست دادن بودجه شما شود.

در این مقاله سعی کردیم نگاهی کوتاه به تفاوت‌های میان صرافی ‌های متمرکز و غیرمتمرکز داشته باشیم. البته که بستگی به نیاز هر کاربر ممکن است، استفاده از هرکدام از این نوع صرافی‌ها مناسب باشد. بسیاری بر این عقیده‌اند که صرافی‌های متمرکز در واقع با ماهیت ارزهای دیجیتال در تضاد هستند. باید از بین بروند اما در سوی دیگر هنوز زیر بنای کافی برای صرافی‌ های غیرمتمرکز وجود ندارند. و امکان انجام تمامی معاملات فضای کریپتو در آن وجود ندارد. همچنین کارکرد آنها به آسانی صرافی ‌های متمرکز نیست. شما نیز می‌توانید نظرات خود را در این موارد با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا