اموزش استخراج

۵ نکته ضروری برای استخراج سودآور بیت کوین که باید بدانید!!

اگر استخراج بیت کوین را در سال‌های ۲۰۰۹ یا ۲۰۱۰ شروع می‌کردید. تنها کاری که لازم بود انجام دهید دانلود یک نرم‌افزار بر روی لپ‌تاپ یا رایانه‌تان و اجرای آن بود. با استخراج ۵۰ بیت کوین در هر ده دقیقه و رقابت بسیار اندکی که آن زمان برای استخراج در جریان بود. اولین ماینرهایی که موفق به نگه داشتن و نفروختن سکه‌هایشان شدند. با افزایش قیمت بیت کوین در طول زمان به میلیونرهای عصر جدید تغییر چهره دادند.

آنچه در این مطلب می خوانید

اما این روزها استخراج بیت کوین به آسانی گذشته نیست. در واقع ماینینگ به یک صنعت به شدت رقابتی تبدیل شده که هزاران نفر در سرتاسر دنیا در آن سهیم هستند. اگر شما پیش از این فعالیت خود را در عرصه ماینینگ آغاز کرده‌اید یا به فکر این هستید که وارد این حوزه شوید. باید با جزئیات کار آشنا شوید. تا در بلندمدت شانس حرکت در مسیر سودآوری خود را حفظ کنید.

در این مقاله درباره دو عامل اصلی با شما صحبت خواهیم کرد تا در تعیین ماینینگ به عنوان یک کسب‌وکار پایدار و فرصتی مناسب در بلندمدت، از آن‌ها استفاده کنید. سپس برخی روش‌های محبوب در میان ماینرها را که با استفاده از آن‌ها می‌توانید سودآوری عملیات ماینینگ خود را افزایش دهید به شما معرفی خواهیم کرد. در نهایت نیز درباره اینکه چرا ماینینگ ارزش توجه کردن دارد و می‌تواند یک فرصت مناسب باشد، صحبت خواهیم کرد.

یافتن برق ارزان

استخراج بیت کوین بر پایه مفهوم اثبات کار بنا شده است. اگر شما با این مفهوم آشنایی داشته باشید، باید بدانید که مهمترین عامل برای در نظر گرفتن سودآوری ماینینگ به هزینه برق مربوط است. چرا که استخراج چیزی بیش از محاسبه تریلیون‌ها عملیات ریاضی ساده نیست که هر یک از آن‌ها مقداری الکتریسیته مصرف می‌کند. و زمانی که این محاسبات در کنار یکدیگر قرار گیرند، با مصرف انرژی قابل توجهی روبرو خواهید شد.

پس هزینه برق مناسب استخراج چقدر باید باشد؟ به وضوح می‌توان گفت که هرچه کمتر باشد، بهتر است. اما اگر قرار باشد بازه‌ای برای این مقدار مشخص کنیم. در حال حاضر می‌توان هزینه پرداختی به ازای هر کیلو‌وات ساعت را بین ۴ تا ۶ سنت تخمین زد. هرچند ماینرهای بزرگی که فارم‌هایی با هزاران دستگاه در اختیار دارند. گاهی حتی برق ارزان‌تری (تا ۱ سنت به ازای هر کیلووات) هم دریافت می‌کنند.

پس مهمترین نکته دانستن این موضوع است که به چه مقدار برق و با چه هزینه‌ای می‌توانید دسترسی داشته باشید. اگر بتوانید به برق کمتر از ۶ سنتی به ازای هر کیلووات ساعت دسترسی داشته باشید، می‌توان این را یک شروع نسبتا خوب برای ماینینگ به حساب آورد.

خرید سخت افزار ای‌سیک مناسب

در کنار توجه به هزینه برق عامل مهم دیگری که نباید از آن غافل شد، بهره‌وری دستگاه‌های استخراج است. به عبارت دیگر، دستگاه شما چه میزانی محاسبه می‌تواند به ازای مصرف یک ژول انرژی انجام دهد؟ (این را در نظر داشته باشید که هر وات برابر با مصرف یک ژول انرژی در ثانیه است)

در این مرحله شاهد نوآوری‌‌های تولیدکنندگان در سخت‌افزارهای استخراج هستیم. از سال ۲۰۱۳ استخراج بیت کوین با دستگاه‌های ویژه‌ای که ای‌سیک نام دارند صورت گرفته است. که برای انجام تنها یک کار به خصوص یعنی محاسبات هش طراحی شده‌اند. با طراحی سخت‌افزارهایی که تنها یک هدف خاص را دنبال می‌کنند، امکان افزایش بهره‌وری دستگاه‌ها نیز میسر شد. در نتیجه استخراج بیت کوین با کامپیوتر‌های معمولی و یا حتی کارت‌های گرافیک به دلیل به صرفه نبودن کنار گذاشته شد.

این روزها پیشرفت‌های انجام شده در تولید دستگاه‌های ای‌سیک منجر به تولید نسل جدید این سخت‌افزارها با بهره‌وری فوق‌العاده‌ بالایی شده است:

  • دستگاه Whatsminer M۳۰s با بهره‌وری ۳۸ ژول به هر تراهش
  • دستگاه Bitmain S۱۷ با بهره‌وری ۴۰ ژول به ازای هر تراهش
  • دستگاه Innosilicon T۳+ با بهره‌وری ۴۲ ژول به هر تراهش

در این مقایسه، محبوبترین ای‌سیک در تاریخ ماینینگ بیت کوین یعنی انت ماینر S۹ از شرکت بیت مین را نباید از یاد برد که بسیاری از آن‌ها هنوز هم سودآوری خود را حفظ کرده‌اند. هرچند این دستگاه حدود ۹۸ ژول به ازای هر تراهش مصرف می‌کند که آن را نسبت به ای‌سیک‌های نسل جدید در رده‌های پایین‌تری قرار داده است. به عبارت دیگر، هر محاسبه‌ای که با دستگاه انت ماینر S۹ انجام می‌شود، دو برابر سایر دستگاه‌های نسل جدید که از آن‌ها یاد شد، برق مصرف می‌کند.

نکته: اگر از برق ارزان‌تری (بین ۱ تا ۳ سنت برای هر کیلووات ساعت) بهره‌مند هستید. می‌توانید به استفاده از دستگاه‌هایی با بازدهی پایین‌تر مانند انت ماینر اس۹ هم فکر کنید. همینطور اگر جدیدترین نسل از دستگاه‌های استخراج را در اختیار دارید. می‌توانید استخراج سودده با برق‌های گرانتر از ۵ سنت را هم در نظر بگیرید.

به حداکثر رساندن عملکرد دستگاه با اتوتیونینگ (autotuning)

خوشبختانه برق ارزان و دستگاه جدید تنها عوامل موثر بر روی میزان سوددهی ماینینگ نیست. روش موثر دیگری که این روزها استفاده از آن رونق گرفته، به بهینه‌سازی نرم‌افزارهایی که بر روی دستگاه‌ها اجرا می‌شوند مربوط است.

به صورت خلاصه باید گفت که امکان دستیابی به عملکردهای بهتری از دستگاه‌های ای‌سیک با استفاده از اتوتیونینگ وجود دارد که به وسیله آن می‌توان هش‌ریت دستگاه‌ها را به ازای هر وات از انرژی مصرفی افزایش داد.

در این فرایند هر چیپ هشینگ بر روی دستگاه ای‌سیک برای دستیابی به بهترین عملکرد خود به شکل جداگانه کالیبره می‌شود. این روش به خاطر عدم یکنواختی کامل سیلیکون‌ است که باعث شده هر یک از چیپ‌ها تفاوت‌های جزئی با هم داشته باشند. و برخی از آن‌ها ظرفیت ویژه‌ای برای عملکردی بهتر از آنچه در تنظیمات کارخانه مشخص شده، از خود نشان دهند. چرا که هیچ تولید‌کننده سخت‌افزاری از اتوتیونینگ در فریمور اصلی خود پشتیبانی نمی‌کند.

مزیت اصلی اتوتیونینگ برای دستگاه‌های قدیمی مانند اس۹ است که می‌تواند دوره‌ی سوددهی آن‌ها را تا چندین ماه افزایش دهد. برای نمونه یکی از فریمورهای اتوتیونینگ +Braiins OS نام دارد. می‌تواند هش ریت دستگاه S۹ را تا ۱۷ تراهش افزایش دهد. همچنین ماینرهایی که به دنبال افزایش بازدهی دستگاه‌های خود هستند می‌توانند با استفاده از +Braiins OS در حالت کم‌انرژی، مصرف این دستگاه را تا ۶۵ ژول در هر تراهش کاهش دهند.

می‌توان نتیجه گرفت که با این روش می‌توان سوددهی انت ماینر S۹ را تا ۲۰ الی ۳۰ درصد بهبود بخشید. و آن‌ها را در رقابت با سایر ماینرها نگه داشت. در حالی که در غیر اینصورت استفاده از این دستگاه‌ها چیزی جز ضرر نمی‌تواند نصیب ماینرها کند.

نکته دیگری که درباره برینز او اس پلاس وجود دارد این است که اولین فریمور اتوتیونینگ است که توسط یک استخر استخراج بزرگ یعنی اسلاش‌پول عرضه می‌شود. بسیاری از ماینرها با این استخر که در سال ۲۰۱۰ کار خود را شروع کرد آشنایی دارند. اما از شرکت مادر و گرداننده این استخر یعنی Braiins که فریمور یاد شده را توسعه داده است. شاید چیزی نشنیده باشند. کارمزد استخر اسلاش‌پول برای ماینرها حدود ۲ درصد است که با استفاده از فریمور +Braiins OS این میزان ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

اما شاید مهمترین نکته در رابطه با فریمور اتوتیونینگ برینز این است که هزینه جداگانه‌ای ندارد و تنها بخش اندکی از هش‌ریت کلی دستگاه را در طول زمان دریافت می‌کند. با این اوصاف شاید دلیلی برای عدم استفاده از این فریمور برای ماینرها تا زمانی که عملکرد بهبودیافته به سوددهی بیشتری از هزینه بینجامد، وجود نداشته باشد.

سرمایش ایمرسیون و خنک‌کاری دستگاه با جریان هوا

 

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه داشت، نحوه خنک نگه‌داشتن دستگاه‌هاست. با مصرف مقدار زیادی انرژی، ماینرها گرمای زیادی تولید می‌کنند. در واقع از ای‌سیک‌ها برای گرم نگه داشتن گلخانه‌ها، گاراژها و تاسیسات صنعتی در برخی نقاط دنیا هم استفاده می‌شود.

نکته مهمی که درباره تولید گرمای دستگاه‌ها وجود دارد این است که سیلیکون در دمای بالا نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد. و به همین خاطر ای‌سیک را باید برای عملکرد بهینه در دمای پایین نگه داشت. این نکته در دیتاسنترهایی که بیت کوین استخراج نمی‌کنند هم صادق است. پس می‌توانید حیاتی بودن این موضوع را در فارم‌های بزرگ بیت کوین که مصرف برق آن‌ها بسیار بیشتر از دیتاسنترهای معمولی است، تصور کنید.

یکی از روش‌های خلاقانه‌ای که برای حل مسئله گرمای ای‌سیک‌ها وجود دارد، سرمایش ایمرسیون نام دارد.

در این روش ای‌سیک‌ها را در داخل محفظه‌هایی از روغن مینرال قرار می‌دهند که ظرفیت گرمایی آن‌ها بیشتر از هواست. با گردش ساده این روغن، ای‌سیک‌های قرار گرفته در آن‌ها بدون نیاز به صرف هزینه جهت خرید دستگاه‌های تهویه هوای قوی و برقراری جریان هوا می‌توانند وظیفه خنک کردن را انجام دهند.

علاوه بر این استفاده از سرمایش ایمرسیون از صدای دستگاه‌های استخراج نیز می‌کاهد. استفاده از چند دستگاه کافی است تا صدایی در حدود ۱۰۰ دسی‌بل تولید کند که ۱۵ دقیقه قرار گرفتن در معرض آن می‌تواند مشکلات شنوایی به وجود آورد. پس ساکت نگه داشتن دستگاه‌ها هم یک مزیت محسوب می‌شود. همچنین استفاده از فریمور اتوتیونینگ در کنار این شیوه کولینگ می‌تواند به نتایج بهتری از آنچه گفته شد نیز ختم شود.

چند شرکت فعال در حوزه خنک‌کاری با سرمایش ایمرسیون وجود دارد. پس به نظر می‌رسد این روش یک راه‌حل قابل اطمینان برای ماینرها در سال‌های آتی باشد.

بلندمدت فکر کنید

ماینینگ یکی از ارزشمندترین شیوه‌های مشارکت در اکوسیستم بیت کوین است. مهم نیست شما از یک ای‌سیک برای گرم‌کردن گاراژ خانه خود استفاده می‌کنید یا فارم‌های بزرگی در نقاط مختلفی از دنیا دارید. شما با این کار در اجماع بیت کوین شرکت کرده و به غیرمتمرکز نگه داشتن آن کمک می‌کنید.

علاوه بر این مشارکت، شما درآمد پایداری از بیت کوین هم خواهید داشت. که اگر با یک استراتژی همراه باشد، می‌تواند به یک گزینه عالی سرمایه‌گذاری همانند خرید بیت کوین تبدیل شود. تفاوت کلیدی بیت کوین‌های خریداری شده با سکه‌های استخراج شده در این است که آن‌ها تاریخچه تراکنشی ندارند. و حتی می‌توانید آن‌ها را به قیمت بالاتری هم بفروشید. زیرا رد هیچ جرم و جنایتی که شرکت‌هایی مانند چین‌آنالیسیس بتوانند آن‌ها را تشخیص دهند، در آن‌ها وجود نخواهد داشت.

پس اگر ذخیره کردن سکه‌های مجازی دست نخورده و مشارکت در شبکه بیت کوین به نظرتان جالب می‌رسد. بهتر است از همین حالا به دنبال یافتن بلاک بعدی باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا