اموزش ارزهای دیجیتال

چین لینک (ChainLink) چیست؟ پلی میان بلاک چین و دنیای واقعی!

نحوه کار چین لینک

بیایید با قراردادهای هوشمند شروع کنیم. قراردادهای هوشمند توافق نامه‌هایی از پیش تعیین شده در مورد بلاک چین هستند که اطلاعات را ارزیابی می‌کنند. در صورت تحقق شرایط خاص، به طور خودکار اجرا می‌شوند. سرمایه گذار جمعی یا (Crowdfunding) یک مثال خوب محسوب می‌شود.

از آنجایی که قراردادهای هوشمند بر روی بلاکچین قرار دارند، تغییر ناپذیر و قابل اثبات هستند. منظور آن است که تمامی افراد موجود در بلاکچین می‌توانند آنرا ببینند. بدین ترتیب این موضوع تضمین می‌شود که توافق نامه یا همان قرارداد هوشمند اجرا می‌شود. البته اگر پارامتر‌ها و فاکتور‌های مورد نظر رعایت شود.

تنظیم قراردادهای هوشمند که به منظور دستیابی به توافق در مواردی که فراتر از داده‌های موجود در blockchain هستند، به داده‌های off-chain در قالب on-chain نیاز دارند. مشکل اتصال منابع اطلاعاتی خارجی به بلاکچین برای انسداد قراردادهای هوشمند به زبانی که برای هر دو طرف قابل درک باشد یکی از اصلی‌ترین محدودیت‌ها در استفاده از قراردادهای هوشمند است.

اینجاست که اوراکل (Oracles) نقش خود را بازی می‌کند. اوراکل نرم افزاری است که به عنوان میان افزار شناخته می‌شود و نقش واسطه را دارد. داده‌ها را از دنیای واقعی به قراردادهای هوشمند در بلاکچین ترجمه می‌کند.

با این وجود، استفاده از اوراکل متمرکز باعث ایجاد مسئله ای که یک قرارداد هوشمند غیرمتمرکز و تنطیم شده با هدف تامین امنیت توسط بلاکچین در وهله اول برای حل آن تلاش میکند، میشود – یک نقطه ضعف مرکزی

اگر اوراکل تخریب شود، چگونه می‌توان فهمید که داده‌های شما صحیح است؟ مزیت یک قرارداد هوشمند امن و قابل اعتماد در بلاک چین چیست؟ اگر دیتایی که از آن استفاده می‌کند زیر سوال برود؟

پس بیایید سریع قراردادهای هوشمند و اوراکل را مجدد و به طور خلاصه بررسی کنیم:

۱- قراردادهای هوشمند، قراردادهای تغییر ناپذیر و قابل اثبات هستند که در صورت برآورده شدن شرایط به طور خودکار در یک چارچوب If/Then اجرا می شوند.

۲- داده هایی که این شرایط را تعریف می کند، به طور سنتی از بلاکچین گرفته می‌شود.

۳- به تازگی، اوراکل به اکوسیستم رمزنگاری وارد شده است تا داده های off-chain را به قراردادهای هوشمند وارد کند.

۴- اما اوراکل های متمرکز، مزایای قراردادهای هوشمند درباره بلاکچین را کاهش می‌دهند. زیرا ممکن است غیر قابل اعتماد و یا معیوب باشند.

چین لینک یک شبکه غیر متمرکز از نود هاست که داده‌ها و اطلاعاتی را از منابع off-blockchain به قراردادهای هوشمند on-blockchain از طریق اوراکل فراهم می‌کنند.

این فرایند، به همراه استفاده از سخت افزار‌های امنیتی اضافی ، مسائل مربوط به قابلیت اطمینان، که ممکن است در صورت استفاده از یک منبع متمرکز تنها به وجود آید، را از بین می‌برد.

این پروسه زمانی که یک قرداد هوشمند به داده نیاز دارد، بر روی قرار داد هوشمند شروع می‌شود. در این موقع Smart contract درخواستی را برای اطلاعات ارسال می‌کند.

پروتکل Chainlink این درخواست را به عنوان یک ” رویداد یا event” ثبت می‌کند. به نوبه خود یک قرارداد هوشمند مربوطه بر روی بلاک چین برای دریافت داده‌های off-chain ایجاد می‌کند. این قرارداد SLA نامیده می‌شود.

چین‌لینک و DeFi

از زمانی که مالی غیرمتمرکز (DeFi) محبوب و پرطرفدار شد، تمایل به دریافت سرویس‌های اوراکل باکیفیت افزایش یافت. زیرا بسیاری از پروژه‌های DeFi از قراردادهای هوشمند به طریقی استفاده می‌کنند. برای اجرای صحیح سیستم، نیاز به داده‌های بیرون از بلاکچین دارند.

اگر پروژه‌های DeFi از اوراکل‌های متمرکز استفاده کنند، پلتفرم‌هایشان از طریق دستکاری اوراکل‌ها در مقابل طیف گسترده‌ای از حملات مانند Flash loan ها آسیب‌پذیر می‌شوند.

چنین رخدادهایی به دفعات اتفاق افتاده و اگر اوراکل‌های متمرکز همچنان متداول باشند بازهم اتفاق خواهند افتاد.

بسیاری از افراد ممکن است فکر کنند چین‌لینک می‌تواند تمامی این مشکلات را حل کند، اما چنین برداشتی صحیح نیست.

با وجود پروژه‌هایی مانند Synthetix، پروژه Aave و سایر مواردی که روی تکنولوژی چین‌لینک متکی هستند. انواع دیگری از ریسک‌ها نیز وجود دارند. اگر پلتفرم‌های زیادی روی یک سرویس اوراکل (مثلا چین‌لینک) تکیه کنند. اگر چین‌لینک ناگهان کار خود را متوقف کند همه آن پلتفرم‌ها نیز با قطعی و توقف فعالیت مواجه خواهند شد.

این اتفاق ممکن است بسیار نامحتمل به نظر برسد. زیرا چین‌لینک یک سرویس اوراکل غیرمتمرکز است که نباید تک نقطه خرابی (به انگلیسی single point of failure) داشته باشد.

با این حال، در سپتامبر 2020، Node های چین‌لینک متوجه یک حمله Spam شدند که حمله‌کننده در آن توانست تا 700 اتر را از گردانندگان Node سرقت کند. این حمله به سرعت مرتفع شد ولی یادآور این نکته بود که هیچ سیستمی در مقابل اقدامات مخرب به طول صددرصدی پایدار نیست.

قرارداد چین لینک SLA سه قرارداد فرعی ایجاد می‌کند :

 

  • قرارداد معتبر چین لینک
  • قرارداد تطبیق سفارش
  • قرارداد جمع آوری

قرارداد معتبر چین لینک (Chainlink Reputation) سابقه Track record اوراکل را بررسی می‌کند تا صحت و عملکرد آن را تایید کند. سپس گره‌های بدون اعتبار و غیر قابل اطمینان را حذف می‌کند.

قرارداد تطبیق دهنده سفارش (Chainlink Order-Matching) درخواست قرارداد را به نود‌های چین لینک می‌رساند و پیشنهاد (bid) آنها را در صورت درخواست دریافت می‌کند. سپس شماره و نوع مناسب گره‌ها را برای انجام درخواست انتخاب می‌کند.

قرارداد جمع آوری (Chainlink Aggregating) تمامی داده‌ها را از اوراکل انتخاب کرده و به آنها اعتبار می‌دهد و یا آنها را برای یک نتیجه دقیق تطبیق می‌دهد.

نود‌های چین لینک سپس درخواست “Requesting Contract” برای داده می‌گیرند و از نرم افزار “Chainlink core” استفاده می‌کنند. تا آن درخواست را از زبان برنامه نویسی on-blockchain به off-blockchian ، زبان برنامه نویسی که برای داده‌های دنیای واقعی قابل درک باشد، ترجمه کنند.

این نسخه تازه ترجمه شده از یک درخواست به یک API خارجی منتقل می‌شود که داده‌ها را از آن منبع جمع آوری کند. پس از جمع آوری داده‌ها، از طریق Chainlink core به زبان on-blockchain برگردانده می‌شود. برای قرارداد جمع آوری ارسال می‌گردد.

قرارداد جمع آوری می تواند داده ها را از یک منبع واحد و یا از چندین منبع تایید کرده و یا تطبیق دهد.

بنابراین اگر پنج گره یک پاسخ از سنسور و دو گره دیگر دو پاسخ متفاوت ارائه کنند، قرارداد جمع آوری متوجه می شود که دو گره معیوب هستند و پاسخ آنها را در نظر نمی گیرد. با این روش نود های چین لینک می توانند داده ها را از یک منبع واحد تایید کنند.

قراردادجمع آوری می‌تواند این فرایند اعتبار سنجی را برای چندین منبع تکرار کند، سپس تمام داده‌های معتبر را با میانگین آن در یک قطعه داه واحد تطبیق دهد. البته در شرایط خاص نمی‌توان از تمامی داده‌ها میانگین گرفت.

جدا از منبع داده‌ها، chainlink روشی برای اطمینان بخشی و کارآمدی در ارائه داده‌های دقیق از قراردادهای هوشمند است.

توکن LINK حداکثر عرضه (Max supply) معادل 1 میلیارد توکن دارد. 35 درصد از این مقدار در ICO که در سال 2017 داشت فروخته شد. 300 میلیون توکن در اختیار شرکتی است که سرمایه اولیه پروژه را تامین کرد.

برخلاف بسیاری از کریپتوکارنسی‌ها، LINK هیچ فرایند استخراج یا سهام‌گذاری که منجر به انتشار توکن جدید (بالاتر از 1 میلیارد) شود ندارد.

توکن LINK بلاکچین اختصاصی خود را ندارد و بر روی اتریوم ایجاد شده است. بنابراین برای دریافت، نگهداری و ارسال توکن LINK می‌توانید از کلیه کیف پول‌هایی که اتریوم و توکن‌های ERC-20 را پشتیبانی می‌کنند استفاده کنید.

از جمله کیف پول‌های تراست والت، Metamask، کیف پول coinomi و…

همانطور که در مطلب فوق اشاره کردیم، Node های چین‌لینک می‌توانند از سهام‌گذاری (Staking) توکن LINK برای ارائه پیشنهاد به خریداران داده‌ها استفاده کنند.

گرداننده Node که برنده پیشنهاد شود، باید اطلاعات خواسته شده را به قرارداد هوشمندی که اطلاعات را خواسته ارائه کند. همه پرداخت‌ها به گردانندگان Node در قالب توکن LINK انجام می‌شود.

این رویکرد، گردانندگان Node ها را ترغیب و تشویق می‌کند تا به نگهداری توکن LINK بپردازند و آنرا نفروشند. زیرا نگهداری تعداد بیشتری توکن LINK به معنای دسترسی به قراردادهای بزرگتر خواهد بود (درآمد بیشتر).

اگر یک گرداننده Node تصمیم بگیرد قوانین را بشکند و فعالیت خرابکارانه داشته باشد، توکن LINK آنها در نتیجه اقدام او از وی گرفته می‌شود.

تیم پروژه و تاریخچه ChainLink

هسته تیم چین لینک در یک استارتاپ قرارداد هوشمند در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد. این شرکت با هدف مهار فناوری به ویژه قراردادهای هوشمند برای ایجاد تفاهم نامه‌های قرار دادی که بتواند توسط تمام شرکت کنندگان در صنعت، صرف نظر از سطح مهارت و تخصص، مورد استفاده قرار گیرد.

تلاش‌های این هسته توسط یک گروه Data Collective سرمایه گذاری واقع در سانفرانسیسکو پیگیری شد. Sergey Nazarov بنیانگذار و مدیرعامل این شرکت است. او پیش از این به عنوان بنیانگذار بورس اوراق بهادار امن فعالیت کرده است. او همچنین ایمیل غیر متمرکزی با نام Cryptomail را نیز تاسیس کرده است.

Steve Ellise هم بنیانگذار و CTO شرکت است که قبلا در پلتفرم Secure Asset Exchange کار کرده است. تجربه وی به عنوان مهندس نرم افزار در Pivotal Labs قبل از شروع اولین فعالیت او در صنعت بلاکچین بوده است.

سومین شخص مهم این تیم، Ari Juels نام دارد که همراه دو فرد دیگر اوراق سفید چین لینک را نوشته‌اند. او استاد علوم کامپیوتر در Cornell Tech و مدیر IC3 است. او در Chainlink به عنوان مشاور فعالیت می‌کند.

Andrew Miller که به عنوان استادیار علوم کامپیوتر در دانشگاه illionois کار کرده است، مشاور چین لینک است. او همچنین مشاوره Tezos و Zcash نیز می‌باشد. علاوه بر این Hudson Jameson یکی دیگر از مشاوران قدرتمند تیم است که از توسعه دهندگان برجسته اتریوم محسوب می‌شود.

وایت پیپر چین لینک توسط سه نفر رده بالای این شرکت، که در بخش قبل به نام آنها اشاره کردیم، نوشته شده است. و Chainlink whitepaper V1.0 در تاریخ ۴ سپتامبر ۲۰۱۷ منتشر شده است. این اوراق شامل جزییات زیر ساخت پروژه، مشکلات حل شده آن، معماری on-chain و off-chain آن، پنالتی نود‌ها و کاربرد توکن لینک است.

جمع‌بندی

یافتن پروژه‌ای در فضای بلاک چین که خواهان تبدیل شدن به بیت کوین یا اتریوم بعدی نباشد، دشوار است. ارز دیجیتال چین لینک یک پرژه با پتانسیل بالا و راه‌حلی برای مشکلات Blockchain است. با توجه به قدرت بنیان‌گذاران و مشاوران این شرکت و همچنین استحکام راه‌حل‌های آن، زیر نظر گرفتن رمز ارز ChainLink یکی از مهم‌ترین کارها برای سرمایه گذاران است.

ارز دیجیتال ChainLink از زمان آغاز به کار خود عملکرد بسیار خوبی داسته و با پذیرش بیشتر، پیشرفت آن در آینده نیز حتمی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا