صرافی ها

چگونه از صرافی ها ارز دیجیتال بخریم؟

بیت کوین و ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر با توجه به رشد خیره‌کننده آن‌ها، توجهات زیادی را به خود جلب کرده‌اند. علاقه مردم به خرید ارز دیجیتال و بیت کوین به عنوان گزینه‌ سرمایه‌گذاری و یک دارایی که در طول زمان ارزش خود را حفظ می‌کند نیز در حال افزایش است. روش‌های مختلفی برای خرید ارز دیجیتال وجود دارد که در این مطلب به مهمترین و متداول‌ترین شیوه یعنی نحوه خرید از صرافی‌ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

صرافی‌های ارز دیجیتال یا همان اکسچنج‌ها بر خلاف تصوری که از صرافی‌ها به عنوان محلی برای خرید و فروش دلار، یورو و ارزهای خارجی داریم، سایت‌ها و پلتفرم‌های آنلاینی هستند که یا ارزهای دیجیتال مختلفی مانند بیت کوین، اتریوم و لایت کوین می‌فروشند (طرف معامله هستند) و یا بستری برای دو طرف معامله به وجود می‌آورند تا خرید و فروش انجام شود.

صرافی‌ها از نظر محل فعالیتشان به صرافی‌های داخل کشور و خارج کشور تقسیم می‌شوند. که هر دسته الزامات خاص خود را برای مشتریان دارند. برای نمونه تقریبا تمامی صرافی‌های داخلی جهت احراز هویت از مشتریان خود کارت‌ بانکی، شناسایی و عکس سلفی درخواست می‌کنند. از سوی دیگر بیشتر صرافی‌های خارجی تنها زمانی احراز هویت را ضروری می‌دانند که مبلغ برداشت یا معامله از حد معینی تجاوز کند.

صرافی‌ها و بروکرهای خارجی امکان خرید مستقیم ارزهای دیجیتال مطرح مانند بیت کوین و اتریوم را با کارت‌های اعتباری بانکی به مشتریان می‌دهند. به همین دلیل نیز کاربران ایرانی نمی‌توانند از آن‌ها برای خرید کردن استفاده کنند. بیشتر کاربران ایرانی برای خرید مستقیم ارزهای دیجیتال شاخص از صرافی‌های داخلی استفاده می‌کنند که موجودی و نقدینگی کمتری نسبت به نوع خارجی خود دارند و برای همین مبلغ سفارشات را محدود می‌کند.

bitcoin
bitcoin

با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران به دنبال خرید چه ارز دیجیتالی هستند، شیوه کار متفاوت خواهد بود. ازاینرو خرید ارزدیجیتال را بطور کلی می‌توان در دو دسته خرید بیت کوین (و همچنین اتریوم) و خرید آلت کوین‌ها بررسی کرد.

خرید بیت کوین و اتریوم

با توجه به تحریم‌های بین‌المللی و سخت‌گیری روزافزون شرایط استفاده پلتفرم‌های خارجی مانند لوکال بیت کوینز که پیش‌تر کاربران ایرانی به طور گسترده از آن برای خرید بیت کوین استفاده می‌کردند، خرید مستقیم ارزهای دیجیتال شناخته‌شده مانند بیت کوین، اتریوم و گاهی اوقات ریپل، بیت کوین کش و لایت کوین معمولا از صرافی‌های ایرانی ساده‌ترین شیوه برای افرادی است که قصد سرمایه‌گذاری دارند.

فقط کافیست کلمه «خرید بیت کوین» یا «خرید ارز دیجیتال» را جستجو کنید تا با تعداد زیادی وب‌سایت صرافی ایرانی مواجه شوید.

برای انتخاب یک صرافی داخلی می‌توان از استک ارزدیجیتال برای مشاهده تجربه سایر کاربران استفاده کرد. کاربران باید توجه داشته باشند که چون اطلاعات حساسی مانند اطلاعات شناسایی خود را در اختیار صرافی‌ها می‌گذارند که امکان سو‌ء‌استفاده و کلاهبرداری با آن‌ها وجود دارد، باید به صرافی در حفظ و نگهداری این اطلاعات اعتماد داشته باشند و ریسک آن را بپذیرند.

پس از طی مراحل ثبت نام در صرافی‌ها داخلی، ارائه مدارک و پذیرفته شدن آن‌ها، کاربران می‌توانند سفارش خود را ثبت کرده و ارز دیجیتال خود را به کیف پول ارسال کنند.

خرید آلت کوین

ارز دیجیتال اصلی صرافی‌های داخلی معمولا بیت کوین یا اتریوم است و به احتمال فراوان توکنی که چند ماه بیشتر از عرضه آن نگذشته و شما آن را به عنوان یک گزینه مناسب خرید شناسایی کرده‌اید را ندارند.

در ابتدا برای اینکه بدانید کدام صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال مورد نظر شما را پشتیبانی می‌کنند، با جستجوی نام آلت کوین در سایت ارزدیجیتال به صفحه مخصوص آن رفته و تب «صرافی‌ها» را انتخاب کنید.

پس از باز شدن صفحه، لیست صرافی‌هایی را مشاهده می‌کنید که بر اساس حجم معاملات روزانه مرتب شده‌اند. بررسی صرافی‌ها را می‌توانید به ترتیب از بالا به پایین انجام دهید. البته باید به نکاتی مانند اعتبار صرافی، جفت‌ارزهایی که دارد و همچنین نحوه برخورد آن با کاربران ایرانی دقت داشته باشید.

بد نیست بدانید که تعداد زیادی از صرافی‌ها با گزارش‌ جعلی میزان معاملات روزانه، سعی می‌کنند در این لیست بالاتر از بقیه صرافی‌ها قرار بگیرند. برای همین نیز بهتر است از تجربه سایر کاربران استفاده کنید و در صورت معتبر بودن صرافی از آن‌ها استفاده کنید.

فراموش نکنید که بدلیل تحریم‌های بین‌المللی در صورت استفاده از صرافی‌های خارجی، هرلحظه خطر بلوکه شدن حساب شما وجود دارد. بنابراین قبل از استفاده از یک صرافی خارجی حتما از امکان استفاده آن برای کاربران ایرانی مطمئن شوید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم که دارایی‌های خود را طولانی مدت روی صرافی‌های خارجی نگهداری نکنید.

آخرین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، جفت‌ارزهایی است که برای آلت کوین مورد نظر شما در صرافی موجود است. در حالت عادی و خرید مستقیم شما با پرداخت پول‌های رایجی مانند ریال و دلار می‌توانید بیت کوین بخرید. در واقع شما بیت کوین را در برابر ریال معامله می‌کنید و جفت ارز آن ریال/بیت کوین (BTC/IRR) است.

اما برای بیشتر آلت کوین‌ها امکان خرید مستقیم با ریال وجود ندارد و باید ارز دیجیتال پایه‌ای را انتخاب کنید که با آلت کوین مورد نظر جفت ارز داشته باشد.

برای مثال در مورد ارز دیجیتال زِم (XEM) صرافی‌های خارجی جفت‌ارزهای XEM/USDT ، XEM/BTC و XEM/ETH را ارائه می‌دهند.  اگر می‌خواهید با بیت کوین، زِم بخرید صرافی‌هایی مانند HitBTC و Binance این جفت‌ارز را پشتیبانی می‌کنند.

پس از اینکه مشخص کردید با چه جفت‌ارزی و از چه صرافی می‌خواهید خریدتان را انجام دهید، باید ارز دیجیتال پایه خود را که می‌تواند بیت کوین، اتریوم یا تتر باشد را همانطور که در ابتدای مطلب به آن اشاره شد، تهیه کنید.

پس از اطمینان یافتن از اینکه صرافی مورد نظر مشکلی با کاربران ایرانی ندارد، با استفاده از یک آی‌پی ثابت از یک کشور خارجی (کاربران کشور مورد نظر نیز نباید مشکلی در استفاده کردن از آن صرافی داشته باشند)، می‌توانید ارز دیجیتال پایه خود را به صرافی انتقال دهید. همچنین سعی کنید که در هنگام ثبت نام در یک صرافی خارجی، شماره موبایل ایران وارد نکنید و ترجیحا فقط با ایمیل ثبت نام کنید. با این حال همچنان ریسک وجود خواهد داشت.

بیشتر صرافی‌های خارجی ساختار یکسانی دارند. برای واریز ارز دیجیتال به آن‌ها معمولا بخشی تحت عنوان Deposit، برای برداشت از Withdraw و برای معامله بخش Exchange استفاده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا