استخراج

چند بیت کوین دیگر برای استخراج باقی مانده است؟

برای طرفداران ارزهای دیجیتال، این سوال پیش می‌آید که از ۲۱ میلیون بیت کوین نهایی، چه مقداری برای استخراج باقی مانده است؟ یکی از جذابیت‌های اولیه بیت کوین این است که برخلاف ارزهای فیات، عرضه آن محدود است. این موضوعات به این ارز دیجیتال  ماهیت تورمی داده‌اند. در دنیایی که بانک‌های مرکزی مرتب به چاپ پول مشغول‌اند، ارز دیجیتال BTC طرفداران بیشتری پیدا کرده است.

بیت کوین با استفاده از علم ریاضیات به گونه‌ای طراحی شده است که به عنوان سدی غیرمتمرکز در برابر نقص‌های سیستم بانکداری سنتی عمل کند.  سیستمی که درایجاد بحران مالی سال ۲۰۰۸ نقش عمده‌ای را ایفا کرد. بعد از گذشت یک دهه، اقتصاد جهانی دوباره در آشفتگی به سر می‌برد. بانک‌ها برای جلوگیری از فروپاشی نظام خود به چاپ پول روی آورده‌اند.

تا کنون ۹۰% از موجودی نهایی بیت کوین‌ عرضه شده است. بخشی از آن در گردش و بخش دیگری از آن برای همیشه از دست رفته است. تعداد بیت کوین‌های باقی مانده زیاد نیست. نمودار آبی رنگ زیر، عرضه Bitcoin را بر اساس زمان نشان می‌دهد.

برای اینکه متوجه شویم چرا بیت کوین به این صورت طراحی شده است باید به چند سال قبل برگردیم.

مروری بر تاریخ بیت کوین

بعد از تلاش‌هایی برای خلق ارز دیجیتال در گذشته، که بهترین آنها تحت عنوان B-money در سال ۱۹۹۸ منتشر شد. شخص یا گروهی ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، سال ۲۰۰۸ روی وایت پیپر بیت کوین شروع به کار کردند. در نهایت در اکتبر همان سال مقاله‌ای با عنوان “سیستم الکترونیکی همتا به همتا پول” منتشر شد.

در این مقاله ۹ صفحه‌ای، طراحی این ارز دیجیتال توضیح داده شده است. همچنین ضرورت وجود یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز و بدون نیاز به اعتماد و ناشناس که سایر ارزها از اجرای آن بازمانده‌اند در این مقاله توضیح داده شده است. در این مقاله آمده است که:

به یک سیستم پرداخت الکترونیکی نیاز داریم که به‌جای اعتماد بر پایه رمزنگاری بنا شده باشد. که به هر دو نفر امکان تراکنش مستقیم بدون نیاز به اعتماد شخص ثالث را ارائه دهد.

ساتوشی مخالف سیستم بانکداری مدرن بود. بخصوص سیستم بانکداری ذخیره کسری، جایی که بانک سپرده‌ها را به عنوان وام استفاده می‌کرد. یا پول دیگران سرمایه گذاری می‌کرد و تنها ملزم به نگه داشتن قسمتی از سپرده‌ها در خزانه خود بود.

در اوایل راه، تراکنش‌های بیت کوین تنها از روی کنجکاوی و یا برای تست نرم افزار آن استفاده میشد. اولین استفاده واقعی از پادشاه ارزهای دیجیتال زمانی بود که شخصی به نام لازلو هانیسز در یکی از فروم‌های مرتبط با Bitcoin در ازای پرداخت ۱۰,۰۰۰ BTC یک پیتزا سفارش داد. لازلو یک پیتزای ۲۵ دلاری را به وسیله ارز BTC خرید و اولین استفاده بیت کوین در دنیای فیزیکی را رقم زد.

در اولین سال پیدایش بیت کوین، هیچ صرافی برای خرید BTC به وسیله پول فیات وجود نداشت. تنها راه به دست آوردن آن استخراج بود. Jed McCaleb نیاز ضروری به وجود صرافی را احساس کرد و دامین mtgox.com خود را به اولین صرافی ارز دیجیتال دنیا با نام Mt,Gox تغییر داد.

این وبسایت در سال ۲۰۱۴ حدود ۷۰% از تراکنش‌های بیت کوین را انجام می‌داد و رفته رفته زیرساخت آن تحت فشار زیاد معاملات قرار گرفت. همچنین در سال قبل از آن به دلیل مسائل قانون گذاری از سیستم بانکداری آمریکا کنار گذاشته شد. این صرافی در سال ۲۰۱۴ با از دست دادن ۷۴۴,۰۰۰ BTC، تعطیل شد.

به دنبال محبوب شدن این ارز دیجیتال در میان کاربران و بالا رفتن قیمت آن، صرافی‌های بیشتری خرید و فروش آن‌را پوشش دادند و پذیرش جهانی بیت کوین نیز افزایش یافت. Bitcoin  در سوم ژانویه ۲۰۱۹ ( ۱۴ دی ۹۷) ده ساله شد و به عنوان یک دارایی دیجیتال با قیمت ۳,۸۷۰ دلار شناخته میشد.

در زمان نگارش این مقاله تعداد ۱۸.۶ میلیون بیت کوین در گردش است که این میزان معادل ۸۸.۵۷% از کل ۲۱ میلیون عرضه نهایی آن است. بنابراین تقریبا ۲.۴ میلیون بیت کوین استخراج نشده باقی مانده است. بر اساس مدل ریاضی که برای صادر شدن بیت کوین اعمال شده است، حدود ۱۱۹ سال طول خواهد کشید تا ۱۱.۵% BTC باقیمانده استخراج شود.

هر ده دقیقه یک بلاک تولید می‌شود و پاداش استخراج آن هم‌اکنون ۶.۲۵ BTC است. هر چهار سال یک بار پاداش استخراج Bitcoin نصف می‌شود، که به این عمل هاوینگ گفته می‌شود. بنابراین سال ۲۰۲۴ پاداش ماینینگ بیت کوین برابر ۳.۱۲۵ BTC خواهد شد. در حال حاضر روزانه ۹۰۰ بیت کوین استخراج می‌شود.

ویژگی هاوینگ در مدل‌های پیش‌بینی قیمت مانند انباشت به جریان (stock to flow) کمک می‌کند تا قیمت افزایش پیدا کند. در این مدل تعداد ارز در گردش که به آن انباشت می‌گویند به تعداد ارزهای جدید صادر شده (جریان) تقسیم می‌شود. پس در طول زمان این نسبت افزایش می‌یابد و همین روند صعودی قیمت، از زمان پیدایش بیت کوین  مشاهده شده است.

نادر بودن اولین کریپتو کارنسی دنیا به افزایش تقاضای آن کمک می‌کند. این مورد در رفتار سازمان‌‌ها در سال ۲۰۲۰  به وضوح مشخص است. سرمایه‎گذاران سازمانی به میزان بی‌سابقه‌ای به خرید بیت کوین پرداختند و از آن به عنوان سپرده‌ای در مقابل سیاست‌های مالی دولت‌ها استفاده می‌کنند. سازمان‌ها و موسسات مالی با پیش‌بینی این موضوع که سرمایه‌گذاری در بیت کوین در بلند مدت ارزشمند خواهد بود، از فروش این ارز دیجیتال ممانعت می‌کنند.

بیت کوین‌های از دست رفته و آنچه باقی مانده است

متخصصان صنعت ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۸ عنوان کردند که حدود ۴ میلیون بیت کوین تاکنون گم شده است. با این وجود ۲ میلیون BTC نیز به سرقت رفته است.

بنابراین تعداد ارز در گردش کنونی، به عدد ۱۴.۵ میلیون کوین قابل خرید و فروش کاهش پیدا می‌کند. مجله خبری وال استریت تخمین زده است که حدود ۲۰% از کوین‌های موجود به آدرس‌های درست منتقل نشده‌اند و بعید است دوباره به چرخه باز گردند. همین مشکل می‌تواند در آینده برای بین کوین‌های باقی مانده نیز پیش بیاید.

آمارها و تخمین‌های دیگری نیز وجود دارد که میزان کوین‌های گمشده را حساب کرده‌اند. یکی از فعالان این صنعت به نام تیموتی پیترسون ادعا می‌کند که روزانه ۱۵۰۰ BTC گم می‌شود و در نتیجه تعداد بیت کوین در گردش به میزان ۱۴ میلیون می‌رسد.

عدد مشهور ۱۳۳۷

در دنیای اینترنت عدد ۱۳۳۷ نمایشگر کلمه “LEET” به معنای Elite یعنی نخبه است. در بین طرفداران بیت کوین این عدد بیانگر این فرضیه است که اگر تنها به مقدار ۰.۱۳۳۷ BTC داشته باشید، زمانی که ارزش بیت کوین طبق پیش‌بینی‌ها به بالای یک میلیون دلار برسد شما جزو سرمایه‌داران نخبه دنیا خواهید بود.

در رشد اخیر Bitcoin تا قیمت ۴۲,۰۰۰ دلار، این مقدار تنها معادل ۵,۶۰۰ دلار خواهد بود. اما اگر در دهه آینده قیمت بیت کوین هفت رقمی شود همین مقدار بسیار باارزش خواهد بود. در حال حاضر خرید یک بیت کوین برای اکثر افراد جامعه که هزاران دلار سرمایه اضافی داشته باشند مقدور نیست.

به چه کسانی نهنگ گفته می‌شود؟

تنها چند آدرس در میان هولدرهای بیت کوین، حجم عظیمی از این دارایی را در اختیار دارند. این آدرس‌ها با ورود سرمایه‌گذاران سازمانی نظیر Grayscale  و MicroStrategy رقابت را در این حوزه سخت کرده است. علاوه بر این گفته می‌شود که ساتوشی ناکاموتو حدود ۱ میلیون بیت کوین استخراج کرده است و در این دهه گذشته، هیچ کوینی از آنها را جابجا نکرده است.

بر اساس آمار Bitcoin Rich List تنها ۱۰۱ آدرس حدود ۱۴% از کوین‌های در گردش را در اختیار دارند که این مقدار معادل ۹۰ میلیارد دلار است. با این حال تعداد زیادی از این آدرس‌ها متعلق به صرافی‌ها است. ۳۰% از تمام بیت‌کوین‌های موجود نیز در آدرس‌هایی با ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کوین قرار دارد.

آمار جالب دیگری در مورد آدرس‌های بیت کوین وجود دارد؛ حدود ۵۰% از آدرس‌ها کمتر از ۰.۰۰۱ BTC را هولد کرده‌اند. بنابراین حدود ۸۵% از تمام کوین‌های در گردش متعلق به آدرس‌هایی است که حداقل ۱۰ بیت کوین دارند.

اگر این روند ادامه پیدا کند و نهنگ‌ها ارزهای خود را نفروشند، تعداد کوین‌های موجود که برای خرید سایرین باقی خواهد ماند به شدت کاهش می‌یابد.

عرضه و تقاضا

تنها تعداد ۲.۴ میلیون بیت‌کوین برای استخراج در طول ۱۱۹ سال آینده باقی مانده است. با در نظر گرفتن اینکه ۹۰% از تمام بیت کوین‌ها در گردش هستند و یا گم شده‌اند، کوین‌های جدید در طول این مدت به آرامی توزیع خواهند شد.

چرخه کنونی بازار نشان می‌دهد که سپرده‌گذاران سازمانی در سطح بی‌سابقه‌ای به خرید بیت کوین وارد شده‌اند. با توجه به شرایط اقتصادی جهان در حال حاضر بعید است این شرایط تغییر کند. در طول عمر ۱۲ ساله بیت‌کوین، این ارز دیجیتال مرتبا رکوردهای قیمت جدیدی به ثبت رسانده است. بازار خرید و فروش Bitcoin در این مدت شاهد چهار چرخه بازار صعودی و نزولی بزرگ بوده است، با این حال روند کلی قیمت آن از ابتدا تا به امروز صعودی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا