اخبار ارز دیجیتال

ویتالیک بوترین : مقیاس پذیر کردن دوج کوین تا ۱۰ برابر، عملی نیست

بنیانگذار بلاک چین اتریوم ، ویتالیک بوترین، از ایده مقیاس پذیر کردن بلاک چین دوج کوین تا 10 برابر توسط ایلان ماسک انتقاد کرد. وی در صحبت‌هایش توضیح داد که چرا این ایده بدی است.

بنیانگذار اتریوم، ویتالیک بوترین، وقت زیادی صرف کرده است تا ایده نادرست موجود در راه حل مقیاس پذیری اخیر ایلان ماسک را مشخص کند.

انتقاد بوترین به ماسک همچنین مشکلات مربوط به مقیاس پذیری شبکه‌های بلاک چین، دوج کوین یا سایر موارد را به جامعه رمزنگاری یادآوری کرد.

ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا و اسپیس ایکس استدلال کرده است که ارز دیجیتال مورد علاقه وی، دوج کوین، اگر بخواهد بیت کوین را شکست دهد و در جنگ‌های رمزنگاری پیروز شود، نیاز به پیشرفت‌های اساسی دارد.

 

بوترین در انتقاد به پیشنهاد ماسک: این ایده ناقص است

 

هفته گذشته ماسک در یک توییت گفت که دوج کوین باید بلاک چین خود را تا ۱۰ برابر “سریع‌تر” کند. او انتظار دارد توسعه دهندگان ظرفیت شبکه را با همان حاشیه افزایش دهند تا هزینه استفاده از بلاکچین ۱۰۰ برابر کاهش یابد.

ویتالیک بوترین، بنیانگذار اتریوم، می‌گوید: “این روش برای مقیاس پذیری یک شبکه بلاک چین” اساساً ناقص است.

بوترین در پستی با عنوان “محدودیت‌های مقیاس پذیری بلاک چین” در این مورد توضیح داد. وی گفت گرچه ده برابر افزایش پارامترها ممکن است گزینه‌ای جذاب روی کاغذ به نظر برسد، اما باعث می‌شود بلاک چین‌ها امنیت و عدم تمرکز خود را از دست دهند.

بوترین در انتقاد از ماسک نوشت: “افزایش پارامترها در ابتدا بسیار جذاب به نظر می‌رسد. اگر محاسبات را روی کاغذ انجام دهید، آسان است که خود را متقاعد کنید که یک لپ تاپ مصرفی می‌تواند هزاران تراکنش را در ثانیه پردازش کند.” این بدون اضافه کردن پیشرفت فنی جدید تقریباً ممکن اما بی فایده است

متأسفانه، دلایل بسیار ظریفی وجود دارد که اساساً این رویکرد را ناکارآمد می‌کند.

برایتان جالب است بدانید پاسخ ایلان ماسک به انتقاد بوترین چه بود؟ مثل همیشه او با ارسال یک میم DOGE، پاسخ داد.

اهمیت تمرکززدایی در مقیاس پذیری بلاک چین

 

بلاک چین شبکه‌های عظیمی‌است که شامل گره‌های بی شماری هستند. این گره‌ها یا تقریباً “سرورها” تراکنش‌ها را تأیید و بلاک‌های جدیدی تولید و به شبکه اضافه می‌کنند. برای فعالیت یک بلاک چین، باید بین گره‌های آن اتفاق نظر حاصل شود. این اجماع همان چیزی است که چنین شبکه‌هایی را غیرمتمرکز می‌کند. هیچ حزب واحدی نمی‌تواند بدون تأیید همه اعضای خود، قوانین بلاک چین را یک جانبه تغییر دهد.

بوترین خاطرنشان کرد: برای حفظ این سطح از امنیت، بلاک چین به بیشترین گره ممکن نیاز دارد. او توضیح داد.

“ما نمی‌دانیم که آستانه دقیق مصونیت بلاک چین در برابر حملات هماهنگ چیست. با این حال یک چیز کاملاً واضح است: گره‌های بیشتر خوب است، گره‌های کمتر بد. ما قطعاً به بیش از چند ده یا چند صد گره برای حفظ امنیت شبکه نیاز داریم،”

این همان جایی است که نگرانی‌های مقیاس پذیری وارد عمل می‌شوند. در حالی که یک بلاک چین از نظر تئوری می‌تواند تغییر کند تا اندازه بلاک یا زمان معامله خود را افزایش دهد، اما در نهایت تعداد قابل توجهی از اپراتورهای گره را به دلیل افزایش نیازهای سخت افزاری حذف می‌کند.

قدرت بیشتر، محرومیت بیشتر

 

بوترین اشاره کرد که سه “گلوگاه” اصلی برای هر گره بلاک چین قدرت محاسبه، پهنای باند اتصال اینترنت و ظرفیت ذخیره سازی است. بنابراین، هرگونه افزایش عملکرد بلاک چین تأثیری در آستانه ورود کاربران جدید خواهد داشت.

بوترین در انتقاد به ماسک گفت: “برای غیر متمرکز شدن بلاک چین، برای کاربران عادی بسیار مهم است که بتوانند یک گره را اجرا کنند و فرهنگی داشته باشند که در آن گره‌ها یک فعالیت مشترک باشد.”

به عنوان مثال، افزایش ظرفیت بلاک منجر به بزرگتر شدن اندازه بلاک چین می‌شود، که بسیار سریعتر هم رشد می‌کند. این، به نوبه خود، به کاربرانی نیاز دارد تا دستگاه‌های خود را بر این اساس، متحمل هزینه‌های اضافی و ایجاد موانع بیشتر کنند. این موضوع در مورد نیاز به پهنای باند نیز صادق است.

بلاک‌های بزرگتر برای تولید و بارگیری توسط گره‌ها به اتصال به اینترنت سریعتر نیاز دارند. بنابراین تعداد قابل توجهی از کاربران به دلیل پهنای باند محدود قادر به پشتیبانی از بلاک چین نیستند. در حالی که ارائه دهندگان خدمات اینترنتی از اتصال ۱۰۰ مگابیتی یا حتی ۱ گیگابایتی صحبت می‌کنند، رقم واقعی در واقعیت اغلب بسیار کمتر است. قدرت محاسباتی نیز همین است.

یک علاقه مند که می‌خواهد گره بلاک چین را روی لپ تاپ خود بدون وقفه اجرا کند، همچنین متوجه خواهد شد که دستگاه اساساً “برای هر برنامه دیگر به طور همزمان” غیرقابل استفاده است.

 

راه حل‌های جدید برای مقایس پذیری مورد نیاز است

 

در حال حاضر، توسعه دهندگان به طور فعال روی راه حل‌های مختلفی کار می‌کنند که می‌تواند بدون این قربانی کردن‌ها به بهبود عملکرد بلاک چین کمک کند. بوترین نتیجه گیری می‌کند: پیشرفت‌های فنی فراتر از ظرفیت بلاک، می‌تواند اجرای گره را برای کاربران آسان‌تر کند. این پیشرفت‌ها به مقیاس پذیری اتریوم، همراه با شبکه‌های دیگر کمک می‌کند.

 

راه حل‌های مقیاس پذیری مربوط به اتریوم بسیار سرسخت بوده‌اند.

 

پروژه‌های مختلف دیفای (DeFi)، از جمله یونی سواپ (Uniswap)، چین لینک (Chainlink) و سینثتیکس (Synthetix)، از سنگین وزنها، همگی اوپتیمیسم (Optimism)، یک راه حل مورد انتظار “رول آپ” را پذیرفته‌اند. آنها از این شیوه استفاده می‌کنند یا به زودی آن را به کار خواهند گرفت.

رول آپ یا جمع آوری اطلاعات به کاربران اجازه می‌دهد مانند معمول به تعامل با شبکه بپردازند. با این حال فعالیت آنها در خارج از شبکه اصلی اتریوم اتفاق می‌افتد. این عمل در نهایت بار شبکه را از بین می‌برد. این فعالیت پس از خاتمه یافتن، به صورت یک مجموعه واحد از کلیه عملیات، اعم از معاملات ساده، تولید محصول یا خرید NFT، در شبکه اصلی مستقر می‌شود.

سرمایه گذاران XRP با شکایت جدید SEC علیه ریپل به دادگاه خواهند رفت

راه حل‌‌‌های مقیاس پذیری اتریوم

 

اگرچه انتظار نمی‌رود اوپتیمسم تا تابستان امسال راه اندازی شود، اما یک راه حل دیگر برای راه اندازی این جمعه در نظر گرفته شده است: اربیتروم (Arbitrum).

بعید است که هیچ یک از دو راه حل مقیاس پذیری، بتوانند اتریوم را تا ۱۰ برابر مقیاس پذیر کنند. هنوز هم، آن‌ها ممکن است تعادل دقیق‌تری نسبت به پیشنهادات دوج کوین ماسک بین عملکرد و عدم تمرکز برقرار نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا